onsdag 31 mars 2010

Rolig historia


En av de mest roliga historierna genom tiderna verkar vara sorgligt bortglömd. Den går överhuvudtaget inte att hitta vid en google-sökning. Här är den:

- Dr Livingstone förmodar jag?
- Nej, stekt gnu.

Dessutom finns den nu i en förbättrad och kanske ÄNNU ROLIGARE version tack vare Nelly:

- Dr Livingstone förmodar jag?
- Ja, stekt gnu.

Den behöver inte förklaras egentligen, för alla förstår naturligtvis varför den är så himla rolig. Om någon mot förmodan inte skulle förstå helt följer här en förklaring. Kan ju nämna att jag själv var helt ovetande om den andra delen i förklaringen under de första 15 åren jag roades av detta skämt.

1. "Doktor Livingstone, förmodar jag?" är ett av historiens mest berömda citat som återgetts i otaliga historieböcker, tal och romaner.
Problemet är att frasen förmodligen inte alls var vad som uttalades när journalisten Henry Stanley efter två års letande fann den försvunne missionären David Livingstone vid Tanganyikasjöns strand i det som i dag är västra Tanzania. Stanley var nämligen en notorisk lögnare.

2. Dr Livingstone ska också vara namnet på en maträtt som är gjord just av stekt gnu. Jag har inte kunnat hitta receptet.

2 kommentarer:

  1. Jag är så smart!

    SvaraRadera
  2. Det ÄR världens absolut och i särklass roligast historia!!

    SvaraRadera