måndag 9 augusti 2010

Experiment med hårfärg

Hade en idé om att jag skulle ha lite ljusare hår och hittade en färg som hette latte som verkade bra. Latte låter ju väldigt beige, men den var mörkblond med lite röda toner.
På denna färg fanns informationen att om man hade mörkare hår innan skulle man avfärga det, alltså bleka det. Jag ville inte bleka hela håret eftersom det sliter så. Då fick jag idén att göra slingor. Jag köpte blekmedel och ägnade lördagen åt att dra ut hårtestar genom en slinghätta. Resultatet blev väl okej på större delen av håret, men framme vid ansiktet blev det mesta håret blekt till en gul-orange färg samtidigt som de grå utväxten var kvar. Jag såg ut som en polska som borde ha blekt håret igen för länge sen.
Jag hade egentligen tänkt vänta ett tag med färgningen för att skona håret, men kom fram till att jag kunde göra det på en gång. Nu hade jag ingen färg hemma och fick åka och köpa och just latte-färgen fanns inte i affären där jag var så jag valde en färg som hette Kasmir- ljusbrun istället. Resultatet blev väl bra, men jag skulle inte kalla färgen för ljusbrun.
Nåja, jag passar väl bäst i lite mörkare hår ändå.

5 kommentarer: