söndag 26 december 2010

Badmössa

I dag åkte vi hem igen. Vi stannade redan när vi kom till Mjölby för att bada i simhallen där. Det var trevligt, inte så mycket folk. Och jag var så lycklig för jag fick ha på mig en badmössa. Den var visserligen inte lika fin som de på bilden bredvid, men ändå. Reglerna där var att om man inte ville tvätta håret innan badet skulle man ha badmössa. Denna mössa hindrade ju också håret från att bli blött alls till exempel när man gick under nerforsande vatten.
Varför ville jag så gärna ha en löjlig och tantig badmössa på mig? Jo, det finns två och ett halvt skäl (vill varna känsliga läsare):
1. Jag ogillar att tvätta håret på andra ställen än hemma då jag tappar 100 långa hårstrån som täpper till avloppet och blir äckliga att ta upp på ett offentligt ställe där de blandas med andras hårstrån.
1 1/2. Om det är en dusch som sitter i taket hamnar en stor mängd av dessa hårstrån på min kropp och blir svåra att skölja av.
2. Om håret är genomblött tar det lång tid att torka om möjligheten finns och om den inte finns blir jag blöt på ryggen när jag går ut, eller om jag sätter upp håret, har blött hår i två dygn.

2 kommentarer: