lördag 27 augusti 2011

Lite om rymden, typ

Äntligen, äntligen, som vi har väntat kanske ni tänker nu när ni läser rubriken. Men, tyvärr ligger mitt rymdnördande fortfarande på is. Hur ska jag hinna och orka det?
Vi såg iallafall en dokumentär och Stephen Hawkings strävan efter att hitta en teori bakom allt. Jag begrep i stort sett ingenting. Trösterikt nog gjorde inte Isak det heller.
I det här programmet funderade de över varför gravitationen är så förvånansvärt svag när de andra tre krafterna, vilka de nu var, är så mycket starkare. En rimlig teori är tydligen att det beror på att tyngdkraften inte, som vi tror, är utspridd i tre dimensioner- utan i elva. De här dimensionerna liknades vid flottyrringar som finns överallt.
Nu blev väl allt helt klart?
Nää.. Vadå överallt? Och varför påverkar inte dessa 11 dimensioner de andra krafterna på samma sätt?
En bild kanske gör det hela tydligare?


Så, då var det klart.

En sak om dimensioner kunde jag ändå ta till mig. Om man tänker på jorden i två dimensioner, kan man åka runt och runt hur länge som helst. Jorden är oändlig och har inget slut. I tre dimensioner blir den ett avgränsat klot. Det kanske är svaret på universums oändlighet. I våra tre dimensioner förefaller universum vara oändligt, men i 4, 11 eller 18 dimensioner är det kanske inte så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar