måndag 22 augusti 2011

Lupin

Vi åt några kakor, som jag förresten inte kan rekommendera. Chokladbegär hette de. Felet var att de innehöll lite apelsinskal som bara kändes fel i sammanhanget och att de var en aning mjuka. Jag kan också svära på att en tugga jag tog hade smak av kummin, men smaken av lupin kände jag inte. Jag blev därför förvånad när jag läste det här på innehållsförteckningen:

Kan innehålla spår av lupin


Men det ska verkligen stå så.
Information om lupin: både protein och mjöl från lupiner används i Sverige och i övriga Europa. Lupin kan förekomma i bland annat muffins, bröd, mjölmixer, våfflor, pasta, choklad och lösgodis. Det förekommer att jordnötsallergiska personer reagerar på lupin.

Annars tänker jag mest på det här när jag hör om lupiner. Himla tur att de fattiga  inte var allergiska.
(Om man är lite otålig pratar de i 1 minut innan Dennis Moore kommer.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar