söndag 16 oktober 2011

Jag läser en bra bok just nu

Ett lång citat ur boken Skära för sten av Abraham Vergese.
Boken svenska titel är en konstig översättning av Cutting för Stone då Stone är ett efternamn.

"Det här var första gången jag måste ge någon besked om en dödlig sjukdom i Amerika, men det kändes som om jag aldrig gjort det förut. Det var som om folk i Etiopien, och i Nairobi också, tog för givet att alla sjukdomar - även de triviala och inbillade - kunde leda till döden. De väntade sig döden. Beskedet man gav i Afrika var att man hade hållit döden stången. De saker man inte kunde göra och sjukdomar som inte kunde botas talade man inte om. Det var underförstått. Jag kan inte erinra mig något ord för 'prognos' på amhariska, och hade aldrig försökt tala med en patient om sannolikheten för att de skulle leva i fem år till eller något liknande. I Amerika var mitt första intryck att döden eller möjligheten till död alltid föreföll vara en överraskning,  som om vi ansåg det självklart att vi var odödliga och att döden bara var en valmöjlighet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar