torsdag 1 november 2012

Reseskildring: Göteborg - Karlskrona - Gdynia - Gdansk, ToR.


Från måndag till onsdag var jag och pojkarna på en liten resa/kryssning.
Det började med en tågresa till Karlskrona. Den gick bra. Vi läste, spelade lite kort och åt mackor med brie och salami eller nutella.
Vi hade lite tid för sightseeing i Karlskrona och tog en promenad. En picknick i skärgården i skymningen en blåsig dag i slutet av oktober är kanske inte det första man kommer på att göra, men det var förvånansvärt trevligt.

Karlskrona från vår utflyktsplats

Sen åkte vi till färjeläget och det var möjligt att gå på i god tid, så vi kunde installera oss i hytten och ta en lur innan maten. I god tid tog vi också vår sjösjukemedicin eftersom det blåste rejält, styv kuling. Vi åt buffé, bäst var nog hummersoppan. Sen kollade vi lite i shoppen och gick ut på däck för att titta på vågorna. Vågorna såg inte i farliga ut i jämförelse med det stora fartyget men det gungade påtagligt upp och ner så att man kände att man blev lättare och tyngre om vartannat. Sen var vi trötta och gick till kojs och då gungade det än mer så att man kände hur man lättade lite från kojen. Jag vet inte om medicinen hjälpte. Jag tror det för ingen av oss blev sjösjuk.

Isak berättar något dramatiskt för Markus

Det första vi gjorde i Gdynia var att ta tåget till Gdansk. Vi fick stå på det skruttiga pendeltåget som tog evigheter på grund av spårarbete. Vid varje station ljöd en signal som verkade betyda att dörrarna stängdes och/eller att tåget började köra...
Vi tillbringade alldeles för lång tid i ett köpcentrum. Isak och jag tyckte att det var dåligt att de hade så vingliga golv där (sjöben...). Isak lyckades i alla fall shoppa både vinterkängor, skjorta och byxor. Jag hittade inga bra kläder. Kvinnor i andra länder tycks inte uppskatta de rejäla bomullskläder som många svenska kvinnor föredrar. Jag köpte ett par snygga skoletter som kändes bra i affären men sen visade det sig att de klämmer på utsidan av min vänsterfot, som så många andra skor, så de är helt omöjliga för mig att använda (SUCK!).

Sen åkte vi in till centrum av Gdansk för att titta lite men vädret var trist, Markus var trött och jag tänkte att det skulle vara roligare om vi hann till akvariet i Gdynia, så vi åkte tillbaka...och hann inte till akvariet.
Sen fick vi vänta en evighet på bussen till färjan och sen på att få komma på färjan.

Om hemfärden kan man säga att den var lugn både för att det inte var så mycket folk och för att havet var stilla.
Vi åt buffé, shoppade i en väldigt lugn och skön taxfreebutik och gick utmattade till sängs.

Innan tåget till Göteborg avgick hann vi med en promenad i ett höstvackert Karskrona och en fika på ett trevligt café. Det var nog det trevligaste på resan...

Om man ska sammanfatta annars så kan ord som väntan och trötthet passa bra. Och dålig planering från min sida. Det är bara att inse att för mig blir det inte bättre att ta det lite som det kommer. Shoppingen tog för lång tid och det hade varit bra om jag hade haft koll på akvariets öppettider.
När det gäller båtarna tyckte jag att Stena Vision var bättre än Stena Spirit. Isak påstår att jag säger så bara för att besättningen var mer svensk på den förra men jag försvarar mig med att jag tyckte så innan jag visste det. Städningen i hytten var bättre och buffén var bättre, framförallt efterrätterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar