onsdag 31 juli 2013

Sävenäs koloniområde

Det här är ett kolonistugeområde som ligger inklämt mellan motorvägen, tågspår och en rangerbangård. Det ska med all säkerhet rivas då SJ behöver mer plats för sina spår (tror jag att det är). Stugägarna protesterar och vill ha kvar sitt mysiga (?) stugområde. Området har funnits i hundra år och jag antar att det låg lite mer lantligt från början. Jag tycker att det hela är ganska fascinerande och har tänkt att jag någon gång skulle ta mig en närmare titt på området. Den här banderollen där det står: "Rädda Sävenäs-kolonin", ser man från motorvägen.


I dag cyklade jag till Torpavallen för att träna och då passade det bra att ta en promenad till koloniområdet. Det var inte helt lätt att hitta rätt väg bland alla tågspår och motorvägar. Efter att ha sett området på närmare håll förstår jag både mer och mindre, kan man säga.

På utsidan var området än mer ogästvänligt än man kunde tänka sig. Ljud från tåg, bilar och grävskopor, skräpigt och skrotigt. Uppenbarligen en hel del skumma element i området som gärna vill ta sig in i stugorna oombedda. För varför skulle området annars vara totalt inklätt i staket och taggtråd?
Stugor till höger, rangerbangård till vänster.

En oas vid motorvägen
 Det som jag ändå kunde skymta bakom taggtråd och korrugerad plåt var att det inne i området nog kan kännas som en liten oas. Kanske desto mer då det blir en så stor kontrast till den närmaste världen utanför.
Förfallen stuga vid tågspåret.

Utsikt från kolonilotten.

4 kommentarer: