torsdag 28 januari 2016

Suffragette

Jag och Nelly har varit och sett filmen Suffragette. Som namnet antyder handlar den om de engelska kvinnornas kamp för rösträtt.
Filmen var klart sevärd, men inget att gå och se om man vill bli lite glad och upplyft. Näsduk rekommenderas!
Före filmen gick jag på massage. Jag har haft problem med min högra axel sen i somras och i mellandagarna gjorde jag äntligen slag i saken och gick till en massör ett par gånger. Nu har det blivit mycket bättre, men inte helt bra. Idag tog jag en annan massör då den jag gått till först var upptagen, så nu vet jag hur bra han var! Han hittade verkligen alla triggerpunkter och stela muskler och riktade in sin massage på de områden där det behövdes. Den jag gick till nu körde något slags standardprogram för rygg och nacke som mer var en sorts allmän knådning. Skönt, men inte lika verksamt för axeln.
Åter till filmen då. Huvudpersonen Maud Watts arbetar på ett tvätteri där har jobbat under omänskliga former sen hon var 7. Hennes mamma skållades till döds när hon var liten, chefen har förgripit sig på henne i många år, men nu när hon är 24, hittat andra, yngre flickor. Hon får kontakt med suffragetterna, först utan plan att bli en av dem.
Jag kommer nu att spoila filmens sorgligaste scen, så vill man inte läsa det ska man bläddra två bilder ner.



Mauds man accepterar inte att hon blivit suffragett, kastar ut henne och förvägrar henne att träffa sin son. Det har han laglig rätt att göra, för det är enbart männen som har vårdnaden av barnen. När sonen fyller år kommer Maud till sitt forna hem och ber att få träffa sin son. Mannen vill inte släppa in henne. Hon tränger sig in och i rummet står ett främmande par som har adopterat hennes son. Maken har adopterat bort honom då han inte klarade att ta hand om honom själv.  (Grät floder på bion, grät nästa dag när jag tänkte på scenen och gråter nu när jag skriver om den. Det var ju inte ens att maken var en ond människa. Han var i sin fulla rätt att göra som han gjorde.)


Filmen lämnar en bitter eftersmak på så sätt att fortfarande, drygt 100 år senare, har kvinnorna visserligen rösträtt i alla länder utom Saudiarabien, men så många kvinnor är fortfarande förtryckta. Så många män ser det som sin rätt att använda kvinnor för sina egna syften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar