fredag 18 november 2016

Jag syr

Jag har sytt lite grann. Jag hade bestämt mig för att inte sy i jersey-tyger eftersom det är svårt att få det helt snyggt utan overlock-maskin. Så vad gör jag? Jo, börjar med att sy en jerseyklänning. Här är mönstren jag har sytt efter:


Här är jerseyklänningen:


Efter att ha använt den en gång klippte jag av kjoldelen och satte på den bakochfram. På mönstret är rynkningen i fram men jag behövde det bättre baktill. Jag glömde jag att tvätta tyget innan jag sydde. Som tur var gick det bra ändå.

Sen sydde jag en kjol och en topp:

Kjolen är lite skrynklig, för jag har använt den ett par gånger. Det var först andra gången jag använde den jag upptäckte att jag sytt mittframstycket med avigsidan ut. Jag kallar det design... Kjolen var jättekul att sy. Jag sydde fickor och dragkedja med steg-för-steg-beskrivningar utan att riktigt fatta vad jag höll på med.

Det svåra med att sy, förutom att få det helt snyggt och för det är det bara träning som gäller, är att få saker att passa. Jag tycker att det är svårt att förstå var man behöver ändra om något inte sitter helt bra. Jag har köpt en bok som handlar om att anpassa mönster genom att mäta sig själv och sen mäta mönsterdelarna. Jag försökte detta med kjolen. Enligt mina mätningar skulle den sitta nästan lite tajt. När jag gjorde en provkjol var den för stor och jag fick gå ner en storlek.

Måtten var intressanta också. Jag väntade mig att största delen av stussmåttet skulle vara bak, men jag har inte bara en framträdande rumpa utan också runda lår, så det putar ut lika mycket fram som bak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar