fredag 27 januari 2017

Jag syr!

Jag har sytt en del, men jag har inte varit så bra på att fotografera det jag har sytt. Nu har jag fotat en del av sakerna.
Här är mönstren jag använt: 

Här är en topp i rutig bomullssatin. Det är ett mjukt men ändå formfast tyg, lätt att sy i. Jag tycker jag lyckades med mönsterpassning och sömnad och passform är ju inte så klurigt i vida plagg.

Så har jag sytt den här i rayon. Jag trodde rayon var ett läskigt syntettyg. Och visst det är syntetiskt, men gjort av träfiber, precis som viskos. Så det är väldigt mjukt och skönt. Den blir ganska skrynklig efter tvätt och jag hade visst missat lite med strykningen, ser jag på fotot. Den här var jag nära att ge upp och slänga efter att ha klippt ut mönsterdelarna. Jag hade nämligen klippt ut den upp-och -ner mot vad jag tänkt. Mina perfektionistiska familjemedlemmar menade dock att det gick bra att ha tyget åt detta håll också och nu håller jag med dem.

Sen har jag sytt denna trendiga topp. Jag är inte helt nöjd. Den är sydd i ett bomullstyg från Liberty och då det är ganska tunt var det svårare att få sömmarna helt fina. Det kan också vara en passformsfråga. Jag fattar ännu inte hur jag ska anpassa mönster efter min, tydligen, extremt kurviga rygg. Det handlar om decimeter hit och dit som måste ändras.

Den här tulpankjolen är jag supernöjd med. Den är i svart linnetyg. Jag tog in ett par centimeter mitt bak och sen passade den utmärkt. Jag har inte haft en tröja nerstoppad i linningen på över 20 år, tror jag, men här blev det helt rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar